Menopauza nie musi być koszmarem

Menopauza nie musi być koszmarem

beautiful-woman-764079_640

Menopauza przestała być traktowana jako faza schyłkowa życia. Teraz, gdy średnia długość życia kobiet to 81 lat, stała się ona naturalnym etapem dojrzałości. Statystyczna Polka przechodzi ją w wieku 50 lat.

Menopauza to przede wszystkim okres bardzo wielu zmian, które zachodzą w organizmie i tym samym życiu każdej kobiety. Zazwyczaj pojawia się pomiędzy 45 a 55 rokiem życia, a dla wielu kobiet to okres najwyższej aktywności zawodowej. Niekiedy burzy dotychczasowy tryb funkcjonowania wprowadzając rewolucje – nie zawsze przyjemne. Ale jak podkreślają specjaliści, jeśli dołożymy starań i odpowiednio o siebie zadbamy to możemy odkryć plusy tego okresu.

– Dbałość o zdrowy styl życia i wykonywanie profilaktycznych badań są podstawą zachowania zdrowia. Kobieta w okresie menopauzy może czuć się lepiej, a tym samym – wyglądać atrakcyjniej nawet niż niejedna 30-latka. Wymaga to jednak trochę wysiłku i pracy, ale na pewno się opłaca! – zachęca specjalista ginekolog prof. Violetta Skrzypulec-Plinta.

Różnego rodzaju dolegliwości zawiązane z menopauzą pojawiają się nawet długo przed jej faktycznym nadejściem. W wyniku obniżania się poziomu estrogenów, kobiety skarżą się na uderzenia gorąca, przyrost masy ciała, bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią, a także zmęczenie i trudności ze snem. Wypadowe objawy menopauzy obejmują także różne trudności natury psychicznej tj. lękliwość, nerwowość, drażliwość, a także stany depresyjne czy apatię.

W okresie okołomenopauzalnym kobieta jest narażona również na inne problemy zdrowotne, między innymi: osteoporozę, nadciśnienie tętnicze, a także dolegliwości ze strony układu moczowego np. nietrzymanie moczu. Pojawia się również zanik (atrofia) śluzówki pochwy, któremu może towarzyszyć nieprzyjemne uczucie suchości.

Pamiętaj, aby:

  1. pić odpowiednie ilości wody
  2. jeść jak najwięcej warzyw i owoców
  3. uzupełniać niedobory kwasów Omega-3, wapnia i witaminy D
  4. zamienić tłuszcz zwierzęcy na roślinny
  5. pamiętać o badaniach profilaktycznych
  6. raz w miesiącu przeprowadzać samobadanie piersi
  7. dbać o zdrowie intymne
  8. być aktywną fizycznie

Warto do całego okresu menopauzy podejść z pozytywnym nastawieniem. Poświęcić czas na realizację swoich pasji, aktywność fizyczną i zdrową dietę. Nie bać się i nie myśleć o menopauzie w kategoriach choroby czy ograniczeń. To przecież nie koniec naszego życia, a wprowadzenie w kolejny etap, w którym pojawiają się nowe możliwości.

1 comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Video - ciekawostki dla seniorów

Telewizyjny Magazyn Seniora odc. 2

Telewizyjny Magazyn Seniora odc. 1